madebyhelena

Välkommen att följa mig och min familj till både vardag och fest! Här försöker jag även låta min kreativa sida smitta av sig och inspirera!

På väg mot Öland

Så, då var bilen packad, huset nedstängt och familjen är på väg söderut mot Öland. Vi kom iväg strax före 10 och är nu halvvägs efter lite matpaus. Jon kör och alla barnen somnade nu, så det råder ett härligt lugnt i bilen 😊.
(null)

Passar på att lyssna på lite sommarprat och blogga vidare om semestern som vi haft hittills.
Den började ju inget vidare direkt. Lördagen efter sista arbetsdagen hade vi mamma och pappa över. Vi tittade på Sverige - England och grillade på kvällen. Under middagen blev Jon dålig. Han fick jätteont i magen, hög feber och kraftiga diareer. Han var dålig hela kvällen och natten men kände sig lite bättre på söndagen. Så vi planerade ändå att åka iväg på vår semester på måndagen. Vi kom iväg på morgonen och vi mötte Maggan och Daniel med barn på Steam hotelli Västerås. Vi checkade in och gick sedan ut för att äta lunch. Under restaurangbesöket blev Jon blek  och kallsvettig igen och vi fick skynda tillbaka till hotellet. Han fick hög feber igen och bodde på toaletten. Under natten började det även blöda ganska kraftigt från magen och vi blev oroliga. Tidigt på morgonen började vi försöka få kontakt med sjukvården. Vi var rädda att ev bakterier skulle gå över i blodet och orsaka sepsis, då det blödde från tarmen. Jon fick en tid på vårdcentralen i Leksand och vi började åka ditåt. Dom tog en hel del prover och då sänkan var hög signalerade det att iaf var en infektion. Läkaren ville att Jon skulle åka in till Faluns sjukhus direkt och skrev en remiss. Men han åkte med oss till stugan ändå. Efter ytterligare ett dygn med hög feber och inte fått behålla ens vätska, bokade vi en sjuktransport till Falun. Han fick 2l dropp och dom blododlade och tog ytterligare prover. Under dagen vände det. Vätskan och salterna gjorde underverk och Jon började känna sig piggare. Jag hade tvingat i honom vätskeersättning regelbundet och han hade inga direkta saltrubbningae, men man visste ju inte då han var tvungen att springa på toa 10 min efter att han druckit något. Lagom till middagen på kvällen kom Jon tillbaka till campingen och kunde äta lite mat för första gången på länge. Så skönt kändes det då vi alla varit oroliga. På torsdagen, sista dagen innan vi skulle åka hem, kunde Jon tom vara med och bada med oss andra. På fredagen ringde läkaren och berättare att det var Campolybacter han drabbats av. Antagligen har han blivit smittad på någon lunchrestaurang då vi andra klarade oss. Det blev som sagt en trist start på semestern, men vad ska man göra?
Resan blev ju inte som någon tänkt sig, men vi försökte göra det bästa av situationen. Steam hotell var precis så läckert som jag hoppats på. Det är ett gammalt ångkraftverk som renoverats om till ett hotell. Älskade inredningen där man blandat den gamla råa betongen, stålet och teglet med varma, mjuka  toner och snygga detaljer.  (null)

(null)

I samma byggnad ligger även äventyrsbadet Kokpunkten. Till hösten åker vi tillbaka dit för en weekend och bad med dom stora barnen.  (null)

Vårt rum med härlig utsikt från 16:e våningen. Efter att Jon däckat gick vi andra upp till baren på våning 18 och tog en drink för att dränka våra sorger 😉.  (null)

Sen fixade vi till oss lite och promenerade in till city och åt middag.
Lite mer bilder från hotellet som jag rekomemderar varmt!

Förutom att Jon var riktigt dålig och behövde stanna med jämna mellanrum på väg mot Leksand, var det en fröjd att köra. Dalarna är bra vackert!
Daniel gick direkt och badade med de stora barnen när vi kom fram. Medan jag och Maggan handlade, installerade oss i stugan, hämtade Jon på vc och lagade middag. Vädret var ju stekhett även här och solen gassade. Vi bodde i ett stort hus på campingen intill Leksand sommarland som ligger fint i slätten ner til Siljan.  (null)

(null)

Sen hade vi två långa heldagar inne på parken som var jättebra. Det fanns mycket att göra utan att behöva köa. Kvällarna bjöd på god mat och mys i stugan.  (null)

Leon och Leia beredda att åka zipline över hela parken.

Det blev en väldigt bra avslutning i Leksand, då Jon fick vara med och busa och leka sista dagen innan vi åkte hemåt.

Efter denna tur har vi varit hemma en vecka vilket var mysigt. Vi har varvat dagarna med att bara vara hemma och legat på stranden. Vi  har ätit god mat och suttit ute till sent och spelat kort.  (null)

(null)

På tisdagskvällen denna vecka dundrade min syster Camilla och hela hennes stora familj in hemma hos oss. Dom kom alla nio, även om Ludvig åkte tillbaks till Linköping på onsdagen för att jobba.
Vi körde en heldag på stranden en dag och en annan åkte vi till Mall of Scandinavia. Vi hade egentligen tänkt att gå på Grönan tillsammans, men kastade om planerna pga värmen. Vi delade upp oss lite. Ett gäng gick på bio och några andra shoppade. Kvällarna hemma bjöd på massa mys. God mat, vin, snack och en å annan omgång Gin Rummy. Det var så kul att ha dom hos oss och jag är så glad att vi nu har ett stort hus som rymmer allihop.  (null)
Nu har vi bara ett par mil kvar till Kalmar. Det har som vanligt gått superbra! När vi kommer fram för vi skynda in med packningen. Kl 17 ska vi ses och grilla nere vid sjöboden och sen ska vi på konsert i Gillberga kalkstenbrott. Härligt start på Ölandsvistelsen.