madebyhelena

Välkommen att följa mig och min familj till både vardag och fest! Här försöker jag även låta min kreativa sida smitta av sig och inspirera!

Egypten - Makadi Beach resort

Dagbok, Foto, På äventyr Makadi beach resort Permalink2

Måndagen den 12 maj bar det äntligen iväg på en efterlängtad semester! Å, inte vilken semester som helst, utan en för bara, min mamma och mina systrar. Mamma som fyllde 60 år på hemresedagen bjöd oss barn till vår stora lycka! Resan gick mot Makadi beach, utanför Hurgada, Egypten. Även om timman var tidig denna  dag var humöret och förväntningarna på topp! Hade kunnat nöjt mig med flygresan ner ...... nästan. För så mycket jag skrattade då, minns jag inte när jag gjorde innan =D.
Vi laddar med varsin latte på Starbucks innan avresa!

Champange- och vinpaketet satte start på den 4 timmar långa fnitterstunden!

Efter 4 timmars flygning och en ca 40 min lång transfer från flygplatsen (det kallar jag lagom) var vi framme på Makadi Beach Resort. Ett 5-stjärnigt hotell som levde upp till alla förväntningar. Rummen var nästan 50m2 och superfina. Hela området var väldigt smakfullt och vi var så nöjda!
Här kommer lite blandade bilder från hotellet!
Våra rum!
En helt magiskt vacker kväll när fullmånen lyste upp hotellområdet sent på kvällen.
Andra kvällen på plats var det först dags att fira min födelsedag. Vi hade bokat bord på en av de många al´carte´restaurangerna, den italienska. Även om detta är ett all-inclusive hotell märks inte det på samma sätt som jag upplevt tidigare. Förutom flera olika bufferestauranger, fanns det 10 olika andra restauranger att tillgå. Dessa låg utspridda på de tre olika systerhotellen som låg bredvid varann på stranden. På vårt hotell fanns det bla en asiatisk, en spansk, en grill och en fiskrestaurang. Detta var verkligen ett plus, att få gå till ett ställe och bli serverad en tre-rätters och dricka istället för att trängas i samma restaurang kväll efter kväll.
Några dagar senare var det dags att fira ordentligt! Nämligen mammas 60 års dag. Vi gjorde det några dagar i förskott då hon igentligen fyllde den dagen vi åkte hem. Vi började dagen med Champange-frukost så klart!
Grattis mamma!
Inte ett öga torrt...
Vi hade köpt fina diamantörhängen till mamsen.

Infinity-poolen.
Vi är på väg till frukost på grannhotellet Grand Makadi.
Det var fantastisk snorkling i Röda havet. Det häftiga var att det bara var att sätta på sig snorkel och cyklop och gå ner till stranden där det var koraller.
Pre-dinner-drink i den underbara lobbybaren.
Vi äter tapas på den spanska restaurangen,när det plötsligt börjar bli lite disigt. Vi undrar om det ska komma regn när servitören skrattar, det regnar en dag om året i Egypten. Det visade sig vara sand som for runt i luften. Det fläktade skönt hela veckan, men just denna kväll måste vinden kommit från en annat håll, då det blev sandstorm. Dagen efter hade personalen fullt sjå med att senera hotellet från sand!
Entre till hotellet.
Sista kvällen var vi tillbaka på den asiatiska restaurangen för andra gången. Servitören blev nog lite chockad när vi frågade om han kunde fota oss!
Okej, seriöst nu då! Bättre? ;-)
Tack för en underbar och oförglömlig vecka! Den gjorde underverk på en trött och sliten mamma som kom hem som ny!
Kram

två dagar kvar...

Dagbok Permalink0
Avresan till den efterlängtade semestern närmar sig. Det är lite dubbla känslor som fyller mig just nu. Jag längtar massor och känner verkligen ett stort behov av att komma ifrån lite, samtidigt känns det lite tufft att lämna familjen hemma. Barnen är lite avundsjuka och vill ju så klart helst följa med, men jag skyller på 18-års gränsen på hotellet. Vet dock att dom kommer att ha det toppen med sin pappa och som en bonus kommer ju farmor upp till dem på onsdag och stannar tom helgen!
För att gottgöra lite lät jag barnen helt bestämma helgens planer när vi skulle hitta på något, Jon jobbar extra hela helgen. Barnen var eniga om att vi skulle till Kaatach och det blev det efter att Leon varit på Williams kalas mellan 11-13.

Det blev en lång och väldigt rolig dag. Jag lät barnen stanna näääästan så länge de ville. På vägen hem stannade vi och köpte på lördagsgodis och så åkte vi hem och njöt av god mat och varann.
På söndagen åkte vi ut till Värmdö och Siggesta gård där Jon hade bokat bord till brunch för att fira min födelsedag i förskott. Förutom detta fick jag även vackra blommor och pedikyr och manikyr som jag gjorde ytterligare två dagar i förskott inför semestern.
Att bli uppvaktad med röda rosor blir aldrig gammalmodigt! Fick även dessa fina necessärer av svärföräldrarna vilket gjorde det extra roligt att packa i. Samt en ny resväska av mamma och pappa =).
Brunchen på Siggesta var lika uppskattad som sist vi var där!
Vilken avslutning på veckan och uppladdning inför semestern. Bäst att komma i säng i tid, för taxin kommer kl: 5 imorgonbitt1 - wiiiiiii!